Yhdistyksen kokous ja myöhennetty kevätkokous

24.8.2020 kello 18.00 Satasairaalan henkilöstöravintola Tyrnissä

Esityslistalla

• sääntömääräiset kevätkokousasiat:
    • toimintakertomus 2019 ja tilinpäätös
  • luottamismiesten valintaa 2021 alkavalle kaudelle koskevat asiat:
    • pää- ja luottamusmiesten määrä Satasairaalassa ja 2M-IT Oy:ssä
    • toimikauden pituus ja toimialueet
    • valintaohjesäännöt Satasairaalassa ja 2 M-IT Oy:ssä
  • ajankohtaiset asiat

Ilmoittautuminen alkaa yhdistyksen nettisivuilla 3.8.2020 kello 9.00. Kokoukseen osallistujia pyydetään ottamaan huomioon valtioneuvoston suositukset koskien Covid19-pandemiaa.

Tervetuloa!

Satakunnan sairaanhoitopiirin JHL ry:n luottamusmiesten vuosilomat

Koordinoiva pääluottamusmies Erja Starck on lomalla 22.6.-19.7.2020. Puhelin 044 707 5397. Varalla pääluottamusmies Päivikki Laine-Santanen, puhelin 044 707 4136.

Päätoiminen pääluottamusmies Riitta Partanen on lomalla 20.7.-2.8.2020. Puhelin 044 707 9824. Varalla pääluottamusmies Arja Vihlman, puhelin 044 707 9864. Toimialue:

• Sairaanhoidon toimialue
  • Psykiatrisen hoidon osastonsihteerit ja toimistosihteerit
  • Liikelaitos SataDiag
  • Johtamisen palvelujen toimialue (poislukien logistiikka- ja hankintapalvelut)
  • Johtamisen ja kehittämisen yksikkö
  • Huoltokeskuksen toimialueella ruokapalvelukeskus ja siivouskeskuksen esimiehet.

Pääluottamusmies Seppo Tynjälä on lomalla 29.6.-26.7. Puhelin 02 627 4517. Varalla pääluottamusmies Arja Vihlman 20.-26.7. välisen ajan. Puhelin 044 707 9864. Toimialue:

• Psykiatrinen hoito (poislukien sihteerit)
  • Huoltokeskuksen toimialueella laitoshuoltajat Harjavallan ja Satalinnan sairaaloissa.

Pääluottamusmies Päivikki Laine-Santanen on lomalla 20.7.-16.8. Puhelin 044 707 4136. Varalla pääluottamusmies Arja Vihlman, puhelin 044 707 9864.  Toimialue:

• Sosiaalipalvelujen toimialue.

Pääluottamusmies Arja Vihlman on lomalla 29.6. – 19.7.2020. Puhelin 040 707 9864. Varalla luottamusmies Kreetta Mäkinen, puhelin 044 707 9526 tai 044 707 9522. Toimialue:

• Huoltokeskuksen toimialueella Satasairaalan laitoshuoltajat.

Pääluottamusmies Kari Valtonen on lomalla 28.5. – 14.6.2020 ja 20.7. – 2.8.2020. Puhelin 044 707 7727. Varalla luottamusmies Jorma Roininen, puhelin 044 707 5179 tai 050 562 5179. Toimialue:

• Huoltokeskuksen toimialueella tekninen keskus ja rakennuttaminen
  • Johtamisen palvelujen toimialueen logistiikka- ja hankintakeskus
  • Sairaanhoidon toimialueella apuvälinekeskus.

JHL:n edustajisto hyväksyi sopimusneuvottelutuloksia 28.5.2020

Sopimuskausi on 1.4.2020 – 28.2.2022

KVTES, Kunta-alan yleinen virka- ja työehtosopimus ja

TS, Kunnallisen Teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus

Yleiskorotukset:

• 1.8.2020 alkaen 26 euroa tai kuitenkin vähintään 1,22 % silloin kun tehtäväkohtainen palkka on 2131,15 € tai enemmän.
  • 1.4.2021 alkaen 1 prosentin korotus.
  • Henkilökohtaista lisää korotetaan vastaavasti 1,22 ja 1 prosentilla.

Järjestelyvaraerä:

• 1.4.2021 on käytettävissä 0,8 %:n järjestelyvaraerä, joka on sellaista rahaa, josta neuvotellaan paikallisesti ja raha laitetaan joko tehtäväkohtaisiin palkkoihin tai/ja henkilökohtaisiin lisiin.
  • TS:n Teknisten sopimuksen piirissä oleville on myös 0,8 %:n järjestelyvaraerä, mutta siitä on sovittu, että ko. summasta 0,3 %:a käytetään henkilökohtaisiin lisiin.

KIKY-tunnit poistuvat 31.8.2020 alkaen.

SOTE-sopimus

Sote-sopimusta aletaan neuvotella niin, että määräykset olisivat sovittuna 31.8.2021 mennessä. Määräyksissä voi olla erilaisia siirtymäaikoja. KVTES on kuitenkin voimassa 31.12.22 asti, elleivät sopijaosapuolet ole jotain muuta sopineet. Käytännössä Sote-sopimus tulee voimaan siis 1.1.2023.

Sote-sopimus pohjautuu enimmiltä osin siihen henkilöstöön, jotka kuuluvat tällä hetkellä KVTES:n liitteiden 3 ja 4 piiriin eli esim. hoitajat, ohjaajat niin sairaanhoidossa kuin sosiaalipalveluissa, osastonsihteerit, laitoshuoltajat ja välinehuoltajat.

Lomarahan vaihto vapaaksi

Lomarahan vaihto vapaaksi on mahdollista sopimalla, tietyin ehdoin, ei tosin enää tänä kesänä, mutta ensi vuonna.

Teknistä alaa koskevaa

1.3.2022 mennessä neuvotellaan kunta-alan teknisen puolen työntekijöille yksi sopimus eli Teknisten sopimuksen ja Tuntipalkkaisten työehtosopimuksen sekä KVTES:n soveltamisohjeen päällekkäisyydet selvitellään.

Aiesopimus kunta- ja maakunta-alan pääsopimusta varten

Kunta- ja maakunta-alueille tulee yksi yhteinen pääsopimus ja yhteinen pääsopimusryhmä.

Maakuntiin neuvotellaan yleinen virka- ja työsopimus, Sote-sopimus ja Lääkäri-sopimus.

Kunta-alan Sote-sopimus ja Lääkäri-sopimus lakkaavat siinä vaiheessa, kun maakuntiin saadaan uudet sopimukset. Selvitetään 31.12.2022 mennessä onko maakunta-alan yleisten palvelussuhde-ehtojen vieminen uuteen virka- ja työehtosopimukseen mahdollista.

Maakuntiin sovitaan maakunnan yleinen virka- ja työehtosopimus, Sote-sopimus ja Lääkäri-sopimus.

Maakuntiin ei tule TS-sopimusta. Palo- ja pelastustoimi on joko yleisen maakunnan virka- ja työehtosopimuksen piirissä tai Sote-sopimuksen piirissä. Ensihoidon henkilöstön asema selvitetään oikeudellisesti kestävällä tavalla.

Sairaalateknisen henkilöstön (TS:n piirissä n. 2000 henkilöä) sopimus selvitetään 31.12.2022 mennessä. Jos yhteisymmärrykseen Sote-sopimukseen pääsemiseksi ei päästä, niin henkilöstö siirtyy yleiseen maakunnan virka- ja työehtosopimukseen.

Korona-kertaerä

Korona-kertaerästä ei enää neuvoteltu, se oli tarjolla vain valtakunnan sovittelijan ehdotuksessa.

Lisätietoja Erja Starckilta

Kysy lisää koordinoivalta pääluottamusmieheltä.

Sähköposti: erja.starck@satasairaala.fi
Puhelin: 044 707 5397

Hallituksen puheenjohtajalta:

Tervehdin teitä ”erilaisena keväänä”

Kevät on monen juhlan aikaa ja luonnon heräämisen ihmettelyä. Suomeen muuttaneet ihmiset sanovat, että eivät ymmärrä mikä meille suomalaisille tulee keväällä – kaikki heräävät koloistaan ja suomalaiset ovat ihan eri kansa, kuin talven pimeinä.

Erilainen kevät 2020

Tänä vuonna kevät menee erilaisen kaavan mukaan. Kukapa olisi osannut ajatella etukäteen?

Meidät on eristetty varotoimena ja olemme epidemian aikana monella tavalla epätietoisia:

• Miten sujuvat kevään juhlat? Ne ovat tähän saakka olleet merkittäviä perheiden, sukulaisten ja ystävien tapaamisen hetkiä. Leivotaan, siivotaan ja laitetaan parasta ylle.
  • Monen nuoren valmistujaiset ja lakkiaiset ovat suuri tapahtuma nuoren elämässä ja kevään kokokohta. Ja koulujen päättyminen on ollut ilon ja riemun päivä lapsille ja nuorille. Miten käy kesätöiden, kesälomien, matkojen ja retkien? Mummut ja papat ovat odottaneet lasten ja lastenlasten saapumista lomailemaan viikoksi tai kahdeksi.
  • Työtehtävissä olevien lomia on peruutettu, pätkitty, määrätty tai osa ehkä luvattu. Perheiden yhteinen aika kesälomalla ei olekaan enää varma asia.
  • Työn merkitys on meille kaikille iso. Siksi muutos on niin huomattava. On epävarmuutta, lomautusuhkaa ja uudet sopimusneuvottelut ovat haastavat.

Katse hyviin asioihin – yhdessä me selviämme!

Haluan kuitenkin ajatelle, että jokainen meistä löytää tästä keväästä myös hyvää ja kaunista. Lähde kulkemaan uteliaana ja tutki luontoa, kevään ja kesän heräämistä. Kuuntele linnun laulua ja puron solinaa. Ota mukaan aikaa ja hyvät eväät. Kun otat aikaa itsellesi, jaksat paremmin. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat pitää huolta myös muista. Se on tällaisena poikkeusaikana tärkeää.

Pidä yhteyttä läheisiisi. Lähetä kuvia, videoita tai soita. Muista myös perinteisen kortin ja kirjeen merkitys. Pieni ele tai muistaminen saattaa olla päivän piristys ja pelastus. Myös itsellesi tulee hyvä mieli.

Pidä huolta itsestäsi ja työkaveristasi myös töissä. Yhdessä me selviämme!

Työkaverina ja toverina toivon sinulle jaksamista ”erilaisena keväänä”.

Kaunista kevättä, voi hyvin!

Puheenjohtaja Päivikki Laine-Santanen

Jo joutui armas aika

ja suvi suloinen.

Kauniisti joka paikkaa

koristaa kukkanen.

Nyt siunaustaan suopi

taas lämpö auringon,

se luonnon uudeks' luopi,

sen kutsuu elohon.

Taas niityt vihannoivat

ja laiho laaksossa,

puut metsän huminoivat

taas lehtiverhossa.

Se meille muistuttaapi

hyvyyttäs', Jumala,

ihmeitäs' julistaapi se vuosi vuodelta…

Yhdistyksen kevätkokous järjestetään elokuussa!

Suomessa vallitsee poikkeuksellinen tilanne, kuten tiedämme. Tästä syystä järjestämme JHL078:n kevätkokouksen vasta elokuussa. Merkkaa siis jo nyt kalenteriisi:

Yhdistyksen kevätkokous 24.8. kello 18.00.

Tervetuloa mukaan!

Ammattialafoorumi siirtyy vuoteen 2021

JHL:n Ammattialafoorumi toteutuu vasta vuonna 2021. Tarkempi ajankohta on 29.-30.10.21. Merkkaa jo kalenteriisi!

Jos ehdit jo ilmoittautua tämän vuoden tapahtumaan, pääset nauttimaan tapahtuman etkoista virtuaalisesti 23.10. Lue lisää liiton verkkosivuilta.

Kysy lisää opintosihteeriltä!

Opintosihteeri Marja Nolvi